12 grudnia 2024 TSUE wydał wyrok w sprawie C-118/23 odnoszący się wszczęcia procedury przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Bank SA prowadzonej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
TSUE uznał, że zajęcie się jedynie skargą złożoną na restrukturyzację Getin Noble Bank SA przez radę nadzorczą banku nie pozwala na uznanie, że pozostałym osobom dotkniętym konsekwencjami tej procedury zapewniono skuteczny środek prawny. I to nawet jeśli skutkami decyzji wydanej w sprawie skargi rady nadzorczej zostaną objęte osoby, których skargi nie zostały rozpatrzone.
W związku z powyższym TSUE stwierdził, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie winien rozpatrzyć wszystkie skargi, które wpłynęły do niego w związku z restrukturyzacją Getin Noble Bank SA, a nie tylko skargę wniesioną przez władze banku. Rozpatrzenie skargi przez Wojewódzki Sąd Administracyjny może potencjalnie oznaczać stwierdzenie nieprawidłowości w procesie restrukturyzacji Getin Noble Bank SA, co może stanowić podstawę do powstania roszczeń odszkodowawczych po stronie kredytobiorców (frankowiczów) wobec Skarbu Państwa. TSUE nie przesądził bezprawności czy zgodności z prawem decyzji BFG o przymusowej restrukturyzacji banku. TSUE uznał, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny może łączyć kilka funkcji, ale w tym celu konieczne jest wprowadzenie regulacji zapobiegających wystąpieniu konfliktu interesów. Ocena istnienia konfliktu interesów należy jednak do sądów krajowych.